The King is dead! RIP 2006-2012

Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλη την παρέα
Περισσότερα στο lexx.gr

Το θέμα του privacy και τα social networks: Συζήτηση με τον Alexander Vanelsas του Glubble

23 Jan 2010 by ThirdEye

Τις τελευταίες μέρες, ακούμε και διαβάζουμε διάφορα απόψεις για την πρόθεση του Facebook να αλλάξει την πολιτική περί ιδιωτικότητας. Όπως το διατύπωσε ο ίδιος Mark Zuckerberg . Με αφορμή την συζήτηση περί ιδιωτικότητας έθεσα κάποιες από τις ερωτήσεις μου στον Alexander Vanelsas (Α.V.) , CEO του Glubble, ενός network για οικογένειες.

Στην Ελλάδα τα social media, οι διαδικτυακές υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης, έγινε σχετικά πρόσφατα μαζικό trend. Φαίνεται αρκετοί είναι εκείνοι που προσπαθούν να μετρήσουν την επίδραση τους με νούμερα, είτε αυτό αφορά followers στο Twitter ή φίλους στο Facebook. Με άλλα λόγια: Για κάποιους τα social networks είναι μόνο νούμερα. Τι τα κάνει κοινωνικά τότε;

A.V: Νομίζω πως αυτό εξαρτάται πολύ από ποια οπτική το βλέπουμε. Για έναν χρήστη, ένα social network είναι κυρίως "κοινωνικό". Θεωρώ ότι οι περισσότεροι χρήστες συμμετέχουν σε τέτοια δίκτυα για να συναντήσουν και να μοιραστούν με φίλους. Από την πλευρά της υπηρεσίας, τα νούμερα είναι πιο σημαντικά. Χρησιμοποιώ πάντα τον όρο network effect (όπως τον χρησιμοποιεί ο Tim O' Reilly στον ορισμό του για το web 2.0). Ο χρήστης ενδιαφέρεται κυρίως για την αξία που του προσφέρει η χρήση (user value), η υπηρεσία ενδιαφέρεται για την αξία του δικτύου. Όσο μεγαλύτερο το δίκτυο, τόσο μεγαλύτερα τα έσοδα (διαφήμιση).

Βασικά οι άνθρωποι δεν είναι νούμερα ούτε θέλουν να τους φέρονται έτσι. Ειλικρινά, η βιομηχανία επικοινωνίας δεν θα έπρεπε να επικεντρώνεται στην συλλογή αριθμών. Το μέτρο της επίδρασης δεν είναι άμεσα συνδεδεμένο με το νούμερα followers, φίλων, αναγνωστών ή page views. Το μέτρο σου δείχνει τι συμβαίνει κοινωνικά.

A.V.: Ένας πάροχος υπηρεσίας όπως το Facebook ενδιαφέρεται κυρίως σε νούμερα. Όσο περισσότεροι άνθρωποι συμμετέχουν στο Facebook, τόσο περισσότερα page views, κτλ. τόσα περισσότερα χρήματα κερδίζει. Το επιχειρηματικό μοντέλο βασίζεται στην διαφήμιση. Τα μοντέλα διαφήμισης χρειάζονται τεράστια κινητικότητα (traffic) για να φέρουν κέρδος. Άρα το traffic είναι μια από τις πιο σημαντικές παραμέτρους για την επιτυχία.

Δεν αντιτίθεμαι στα μοντέλα διαφήμισης. Αλλά πραγματικά μόνο ένα επιτυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο βασισμένο στην διαφήμιση Και αυτό είναι η αναζήτηση. Η Google είναι μακράν η πιο επιτυχημένη επιχείρηση online, γιατί βρήκε ένα μοντέλο στο όποιο η διαφήμιση παρέχει αξία στον χρήστη. Αν ψάχνω κάτι τότε είμαι διατεθειμένος να δω και διαφημίσεις Σε social networks η διαφήμιση έχει μόνo έμμεση αξία. Χρηματοδοτεί την υπηρεσία, αλλά έχει ελάχιστη έως καμία αξία για την διαδραστικότητα μεταξύ φίλων.

Προσωπικά, δεν πιστεύω ότι οι άνθρωποι έχουν αλλάξει στο πως αντιμετωπίζουν την ιδιωτικότητα. Το να είσαι ανοιχτός δεν σημαίνει ότι μοιράζεσαι δημόσια κάθε στιγμή της προσωπικής σου ζωής. Ή όχι; Κάποιοι λένε ότι έχουμε ευθύνη για το τι ποστάρουμε, αλλά δεν είμαστε και υπεύθυνοι σεβασμού προς την ιδιωτικότητα των άλλων σε ένα συγκεκριμένο δίκτυο ανθρώπων;

A.V.: Η ιδιωτικότητα χρησιμοποιείται συχνά με όρους μυστικότητας, εμπιστοσύνης, διαφάνειας. Για μένα είναι κάτι βασικό. Η ιδιωτικότητα ( για μένα ) δεν σημαίνει τα κρύβουμε πράγματα, αλλά σημαίνει ελευθερία. Ο χρήστης πρέπει να έχει την επιλογή να μοιραστεί ή να μην μοιραστεί. Σε πολλές περιπτώσεις ο χρήστης δεν έχει αυτή την επιλογή Σε πολλές περιπτώσεις ο χρήστης δεν έχει την ελευθερία επιλογής. Αυτό δεν ισχύει μόνο για τον κόσμο online (σκεφτείτε την πληροφορία που μοιράζουμε με την κυβέρνηση, την τράπεζα, την εταιρία της πιστωτικής σου κάρτας κτλ.), αλλά η επίδραση και οι πιθανές επιπτώσεις είναι online μεγαλύτερες.

Οι επικοινωνίες μας online και offline βασίζονται σε εμπιστοσύνη. Για αυτό μπορούμε να κάνουμε την επιλογή "Limited profile" στο Facebook. Έτσι ώστε να μη μοιράζουμε οτιδήποτε ποστάρουμε στο προφίλ μας. Γενικά, θέλουμε να μοιραστούμε κάτι με τις επαφές, τους φίλους που έχουμε και στην πραγματική μας ζωή. Αυτό είναι το θεμέλιο της επιτυχίας του Facebook. Γιατί να αφήσουμε την ιδιωτικότητα μας online, θα το κάναμε offline;

A.V.: Μπορεί να κινούμαστε προς έναν κόσμο όπου ο όλοι μοιράζονται τα πάντα, αλλά αμφιβάλλω κάπως αν αυτό είναι συνειδητή επιλογή. Κάποιοι θυσιάζουν την ιδιωτικότητα με αντάλλαγμα αξία, πολλοί δεν γνωριστούν ότι θυσιάζουν ιδιωτικότητα όταν εγγράφονται σε μια ιστοσελίδα όπως το Facebook. Αλλά οι περισσότεροι δεν ενδιαφέρονται. Και πιστεύω ότι δεν ενδιαφέρονται γιατί δεν το ελέγχουν. Αν δεν μπορείς να το ελέγξεις γιατί να σε ενδιαφέρει; Γιατί να έχεις την ευθύνη να δώσεις στους χρήστες την επιλογή. Αφήνουμε να αποφασίσουν για τους εαυτούς τους αν θέλουν να είναι ανοιχτοί ή όχι. Αντί να θέσουμε τον "κανόνα" για να είναι "εντός" ή "εκτός".

'Ολοένα περισσότερες επιχειρήσεις βλέπουν δυνατότητες στο διαδίκτυο. Περίπου πριν ένα χρόνο γράψατε : «Δεν θέλω να με μειώσουν σε ένα νούμερο, μια στατιστική αξια. Θέλω να ενδιαφέρονται πάροχοι υπηρεσιών για μένα. Θέλω να δαπανούν περισσότερο χρόνο για να με κρατήσουν ευχαριστημένο με την υπηρεσία τους αντί να ξοδεύουν περισσότερο χρόνο για να κερδίσουν περισσότερους χρήστες στο δίκτυο. Θέλω μεγάλες επιχειρήσεις να δρουν σαν μικρές και προσωπικές. Θέλω η ανάπτυξη μιας υπηρεσίας να είναι αληθινά θεμελιώδης, αντί να είναι "κατευθυνόμενη". Θέλω να σταματήσουν επενδυτές και entrepreneurs να ταΐζουν στεροειδή διαδικτυακές επιχειρήσεις να μεγαλώνουν. Θέλω να κρατήσουν επιχειρήσεις υπολογίσιμες για να παράγουν πόρους».

A.V: Good quote (Χαμόγελο) Μου θυμίζει το βίντεο που είδα πριν κάποια χρόνια. Είναι από έναν πρωτοπόρο developer στην 37signals που περιγράφει για το πως κάνεις λεφτά online αναθέτοντας το σε χρήστες / επιχειρήσεις.

http://www.youtube.com/watch?v=0CDXJ6bMkMY&feature=player_embedded

Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να παράγεις αξία και να υπάρχει κάποιος που θα είναι διατεθειμένος να πληρώσει για αυτή, την αξία.

Entrepreneur ο ίδιος, CEO του Glubble for Families, ένα network για οικογένειες με το όποιο αυτές μπορούν να συνδεθούν μεταξύ τους και να μοιράζονται ιδιωτικά στο διαδίκτυο. Παιδιά όπως και γονείς. ( Σχόλιο: Λατρεύω το glubblenews blog,και εύχομαι ακόμα περισσότερους γονείς να μπλογκάρουν στην Ελλάδα).

Χαμόγελο.

Πως ξεκίνησε η ιδέα και πως έγινε επιτυχία το Glubble for Families;

A.V.: To Glubble δημιουργήθηκε σαν ιδέα ότι (μικρά) παιδιά πρέπει να μάθουν να είναι ασφαλής στο διαδίκτυο. Αντί να τους αφήσουμε να δοκιμάζουν τα πάντα μόνοι τους, θέλουμε να τους βοηθούν οι γονείς και να τους μάθουν τι σημαίνει καλός "ψηφιακός πολίτης". Το Glubble αφήνει τα παιδιά να ανακαλύψουν το διαδίκτυο με έναν διασκεδαστικό και ασφαλή παιδικό browser. Μπορούν να συνδεθούν με τους γονείς τους και (κατ' επέκταση) με την υπόλοιπη οικογένεια (αδέρφια, θείους, θείες κτλ.) μέσω ενός οικογενειακού social network. Το Glubble αφήνει τις οικογένειες να είναι μαζί online και δίνει στους χρήστες τον έλεγχο. Ο καθένας έχει έναν προσωπικό χώρο που μπορεί να μοιραστεί σημαντικές οικογενειακές στιγμές. Μια που το Glubble δεν χρησιμοποιεί ένα μοντέλο βασισμένο στην διαφήμιση δεν θα παραβιάσουμε την ιδιωτικότητα σας ή να σας προσφέρουμε διαφήμιση

Τι μάθατε δουλεύοντας για το Glubble for Families?

A.V.: Μαθαίνω κάτι κάθε μέρα. Για παράδειγμα, είναι πολύ δύσκολο να παρέχεις μια απλή, διασκεδαστική υπηρεσία για τόσο πολλούς και διαφορετικούς ανθρώπους. Ασφάλεια και ιδιωτικότηα έχουν μια διαφορετική σημασία στον καθέναν. Άρα αντί το Glubber να ορίσει τι είναι, προσπαθούμε να δώσουμε ολόκληρο τον έλεγχο στα χέρια του χρήστη. Ένας γονιός γνωρίζει τι είναι το καλύτερο είναι για το παιδί του. Και αυτό είναι διαφορετικό για κάθε γονιό και κάθε παιδί.

Τι θα λέγατε σε ένα ανερχόμενο entrepreneur στο διαδίκτυο;

A.V.: Επικεντρωθείτε να παράγετε αξία για τον χρήστη. Είναι το μοναδικό πράγμα που θα κάνει την επιχείρηση σας επιτυχημένη Ξεχάστε να γίνετε το επόμενο Facebook ή Twitter. Ξεχάστε τα νούμερα. Προσφέρετε αξία στους χρήστες, βρείτε ένα επιχειρηματικό μοντέλο που θα κινεί από αυτήν την αξία, και η επιχείρηση σας θα αναπτύσσεται και θα πετύχει.